Co należy uwzględnić tworząc cennik gabinetu stomatologicznego?

3 lutego, 2022

Każdy właściciel praktyki stomatologicznej minimum raz ustalał lub zmieniał cennik oferowanych usług. Najczęstszą metodą jest ustalenie cennika po porównaniu go z konkurencją. Powodem jest obawa przed byciem droższym niż inne kliniki. Może to spowodować, że nasze ceny usług nie są wypadkową kalkulacji własnych kosztów, tylko owczym pędem za innymi praktykami… a przecież może tak być, że inny gabinet ma część usług nierentownych a my powielamy za nim ten sam błąd.

Dlatego, aby zgodnie z zasadami ekonomii skalkulować cennik, ważne jest aby w cenie usługi uwzględnić wszystkie koszty oraz marżę gwarantującą rentowność każdego zabiegu.

Niezbędne do tego jest wyliczenie i uwzględnienie:

  • średniego kosztu fotelogodziny - wypadkowa sumy wszystkich kosztów stałych oraz sumy godzin wszystkich wykonanych zabiegów,
  • średniego kosztu personelu – wypadkowa sumy kosztów personalnych oraz sumy godzin wszystkich wykonanych zabiegów,
  • kosztów materiałów użytych do danego zabiegu,
  • kosztów prowizji lekarza,
  • kosztów laboratorium,
  • kosztów transakcji płatniczych,
  • czasu zabiegu.

Najlepiej do takich kalkulacji wykorzystywać specjalne pliki Excel, które można otrzymać na kursach dotyczących rentowności praktyki stomatologicznej.

Wyceń swój profesjonalizm

Kolejnymi elementami, które warto wziąć pod uwagę przy kalkulacji cen jest kwestia wizerunkowa i to jak chcemy pozycjonować nasza praktykę. Jeżeli lekarze to specjaliści z wysokimi kompetencjami, oferują doskonałą obsługę pacjenta, praktyka jest wyposażona w wysokiej klasy sprzęt to oczywiście wszystko powinno mieć odzwierciedlenie w cenie oferowanych usług stomatologicznych.

Bardzo często praktyki, które mają wyższe ceny są bardziej atrakcyjne dla pacjentów, którzy oczekują wyższej jakości usług oraz tych, którzy są gotowi na kompleksowe leczenie, ponieważ bardzo często funkcjonuje opinia, że drożej znaczy lepiej. Są przypadki, gdy ze względu na kilkutygodniowe kolejki ceny zabiegów były podnoszone, a mimo to, lista oczekujących pacjentów się wydłużała.

Klient/pacjent kupuje oczami

Jeżeli ceny zostaną właściwie skalkulowane to kolejną ważną kwestią jest przygotowanie atrakcyjnej formy graficznej cennika.

Najlepiej sprawdzają się 3 rodzaje cenników:

  1. Cennik na stronie internetowej, który jest wersją skróconą, tylko z najczęściej wykonywanymi procedurami na pierwszych wizytach. Do tego warto stosować bardzo zrozumiałe zwroty oraz język korzyści np. Leczenie zachowawcze – wszystkie wypełnienia wykonują nasi doświadczeni lekarze, stosujemy estetyczne materiały tylko najwyższej jakości, na które udzielamy dwuletniej rękojmi.
  1. Cennik dostępny w poczekalni, który jest przygotowany w formie skórzanego eleganckiego menu. Ta wersja jest bardziej rozbudowana niż wersja internetowa.
  2. Cennik w gabinecie zawierający wszystkie specjalistyczne usługi, które lekarz może zaproponować pacjentowi.

Przekonaj o słuszności zabiegu

Ostatni bardzo ważny element to sposób w jaki lekarze proponują usługi pacjentom.

Jeżeli lekarz ma przekonanie, że cena tej usługi może być za wysoka dla pacjenta, albo sam by tyle za nią nie zapłacił to oczywiście nie będzie w zachęcający sposób motywował pacjenta do takiego leczenia. Dlatego, aby odnieść pełny sukces i mieć rentowną praktykę ważne jest, aby maksymalnie profesjonalnie zająć się każdym z opisanych wyżej obszarów.

Udostępnij
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram